A

FREE Press

No 210 Spring 2017 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom
agal n ‘ County gets real local

wws online

Can the mainstream

. mediastand up
No him?

VIA3IWIMIM/INOGMNVHS AIAVa

RUPERT MURDOCH'S 21st Century Fox is making a They had no idea how many and how deeply people
second bid to takeover Sky TV, and once agdain a popular  resented the abuse of power by the Murdoch media,
movement is bidding to stop him. and now there’s a much wider range of people for
Six years ago Murdoch'’s attempt to buy up the whom the prospect of their power extending even
61 per cent of Sky he doesn't already own crashed in further is intolerable.
flames as the phone-hacking scandal exploded around They contend that Murdoch, with his record of
his London newspapers. bullying, influence-peddling and corruption, is not a
But it was already facing mounting opposition, “fit and proper person” to have complete control of the
particularly from a new style of popular campaigning, network. The regulator Ofcom has a power to conduct
the online activism of Avaaz and 38 Degrees, which the “fit and proper” test to media firms, but it is not a
circulated a petition that reached 150,000 signatures. required part of the takeover procedure.
In 2017 both Former chairman
are working with a TOUCH AND GO FOR SKY BID of the BBC Sir Michael
coalition of media Lyons challenged her
reformers, which Turn to page 3 to “do anything in her Rail workers brave
include the CPBF. This ower to resist the :
time 38 Degrees has WHAT TAKEOVER WOULD DO fpurther growth in the ‘ media as well
already handed in a - How they pressure government Murdochs’ grip on news \as bosses
petition to culture < How you can join the campaign and media”.
secretary Karen Bradley _ Shadow culture
with more than s"ec’al 4'page pu”°"’ secretary Tom Watson,
300,000 names. who played a key role
“Giving even more control over our media to one in exposing criminality within Murdoch newspapers,
man is a serious threat to our democracy,” said Maggie said the prime minister needed to come clean on
Chao, campaigner at 38 Degrees. “Rupert Murdoch is not ~ what she discussed with Murdoch when they met
fit and proper to take even more control over the news last September.
we read and watch.” The former Labour leader Ed Miliband asked: “Do we
Industry experts have been persuaded by Murdoch’s ~ want Rupert Murdoch controlling even more of media For all campaign news and
managers that the takeover will pass comfortably landscape? No.” And to Theresa May: “You said you info go to cpbf.org.uk
through the regulatory process ... but so they were would stand up to the powerful. No better test than Email:
in 2010-11. Murdoch bid for Sky. Over to you.”

freepress@cphf.org.uk



Nne alt-reality

Oof the alt-right

GRANVILLE WILLIAMS

reports on the problems

of the US media that

they helped to create by
| hyping Donald Trump

THE NOTION that the US “liberal mainstream
media” are crooked and deceitful goes back

to the late 1940s and 1950s. But President
Donald Trump, the Fox News-Breitbart axis and
a conservative ecosystem that includes blogs,
Facebook pages, and conspiracy sites have taken
it to a whole new level.

There is now a gaping divide as two parallel
media systems, mainstream and right-wing,
promote facts and alternative facts and describe
reality and alternative reality.

Trump creates his own reality, which
is why his attack on media that challenge
him is so vehement. His idea of the media
as the “opposition party” is also unreal. The
“mainstream’, or corporate media are highly
concentrated - 9o percent of them owned and
controlled by six multinational corporations — and
hardly left-wing or liberal.

The six corporations function, like all big
corporations, to make big profits. This rationale
that led them to cover Trump excessively during
the primaries. As Les Moonves, chief executive
of CBS, remarked: Trump’s campaign “may not
be good for America, but it's damn good for CBS.”
Some opposition!

Trump's media assault is selective, focusing
particularly on CNN and the New York Times but
exempting Murdoch's media empire. Murdoch
has been running Fox News in person since the
departure of Roger Ailes. The key three prime hours
on Fox News are now presented daily by Trump
supporters and the White House has easy access.

Trump asked Rupert Murdoch to put forward
candidates to run the Federal Communications

Commission (FCC), which regulates the media
industry. Already the FCC has started its assault on
regulations that maintain media fairess and inde-
pendence. Its new chair is Ajit Pai, a Republican
lawyer who worked for the broadband internet
provider Verizon (formerly part of Bell and before
that AT&T). Ajit Pai strongly opposed the 2015

net neutrality rules that reclassified broadband
providers and treated them like a public utility. In
December he vowed to take a “weedwhacker” to
what he considers unnecessary regulations and
said that net neutrality’s “days are numbered”.

The Republicans have a new majority at the
FCC. Ajit Pai has long maintained that under
former Chairman Thomas Wheeler it over-
stepped its bounds, suggesting that he would
steer the agency in a direction more favourable
to big phone and cable companies. Pai opposes
online privacy regulations that force broadband
providers to ask consumers for permission before
using their data.

The FCCis likely to allow more huge mergers;
Pai voted to approve AT&T's 2015 acquisition of
DirecTV and has said he would do the same for
Comcast's effort to acquire Time Warner Cable.

The cable industry’s trade group, the NCTA,
has supported him, saying he has a “common-
sense philosophy that consumers are best
served by a robust marketplace that encourages
investment, innovation and competition.”

Another Trump target will be the Corporation
for Public Broadcasting (CPB). This provides funds
for National Public Radio (NPR) and television
(PBS). The CPB budget to support these services
was $445m in 2015. Donald Trump intends to
follow a list of budget cuts, suggested by the
conservative Heritage Foundation, one of which
is that the CPB should be privatised.

Such an action will not cut much off the
Federal budget but it will undermine one vital
source of independent reporting and current
affairs programmes which many Americans
rely on.

CAN THEY
HACKIT?

TRUMP’S SELF-PROCLAIMED “running
war with the media” and journalists
(““among the most dishonest human
beings on earth”) encourages suspicion
and confusion. The test will be how
robust the media which are not
compliant with Trump can be - not so
much in responding to his diversionary
tweets and off-the-cuff comments, but
in reporting and documenting the reality
of his regime.

They will have to jettison notions of
“fair and balanced” when the President
and his staff reject objective truths and
embrace conspiracy theories. Will they
be up to the task?

The coalition of extreme right-wing
websites like Infowars, Drudge Report,
The Gateway Pundit, LifeZette, and
Breitbart serve as bridges between
the alt-right fringes of the internet and
the conservative mainstream media.
They have a sophisticated level of
coordination which facilitates the spread
of fake news into the mainstream media.

The right-wing media infrastructure
is well established, in the mainstream
as well as the fringe. Fox News began
in 1996. Mainstream conservative news
outlets, spanning talk radio and Fox
News, have fomented a toxic alternative
reality within which a constellation
of fake news-purveying websites
has thrived.

| THINK IT’S PROBABLY BETTER FOR ME NOT
TO GO INTO HOW THE INTERVIEW AROSE ...

RUPERT MURDOCH was
present during Michael Gove’s
grovelling interview with

Trump, published in The Times Gove giving an excited “The best thing to say |

on January 16, according to thumbs-up signal. think, in fairness is, um, in

the Financial Times. But Murdoch appeared in securing the interview, | think
The Murdoch and Trump none of them. the fact that it was the Times

families have been close for

2 Free Press Spring 201/

years. Numerous photos were
taken of the encounter in
Trump Tower, some showing

When Gove was asked in

strange reply.

an interview to confirm that
Murdoch was there, he gave a

newspaper and the fact that

we had the - what’s the word
- | think it’s probably better
for me not to go into how the
interview arose or how it came
about but I think it’s entirely
fair for people to make a set
of conclusions or assumptions
about that,” he said.



Demonstration against
the takeover of Sky by
the Murdochs in 2011; the
same is happening again

Touch and go timing

The big guestions in media politics
- Murdoch and Sky, phone-
hacking, Leveson and media
regulation - are entwined in a
chaotic timetable that could affect
the outcomes of them all

WILL THE GOVERNMENT activate

Section 40 of the Crime and Courts Act?

This is the law, passed by Parliament in

2013, that would mean publishers having
to pay both sides’ costs in a defamation case
even if they won. This would happen if they had
failed to agree to arbitration of the case with a
recognised press regulator, as proposed by the
Leveson Inquiry report. The major newspaper
companies are dead against this because their
tame regulator IPSO is not formally recognised,
partly due to its refusal to set up a fair, accessible
and cheap arbitration service.

WILL THE GOVERNMENT allow the

second stage of the inquiry to take

place? This was intended to cover law-

breaking and improper conduct within
media organisations — mainly phone-hacking —
and whether police were complicit with them. It
was postponed because of the court cases over
phone-hacking and bribery of officials that have
now finished. The publishers are dead against
this for obvious reasons.

WILL THE GOVERNMENT approve
the buy-up of Sky TV by Murdoch’s
21st Century Fox company? There is a
major case running in the High Court
in which a number of phone-hacking victims are
suing News International, and their lawyers have
asked for access to email accounts used by James
Murdoch and Rebekah Brooks, both then top
executives, as they are again now.
The victims claim the accounts will show

that up to 20 million emails were deleted in
2010 and 2011, to destroy evidence of the pair's
complicity in the phone-hacking operation,

after police launched their criminal investiga-
tion. News International (now called News UK)
contends that any deletion of emails was part of
normal housekeeping.

If the order is granted the revelations could
be highly embarrassing to the two bosses, but
especially James Murdoch who is boss of both
sides — chairman of Sky and chief executive
of Fox — in the Sky takeover. The judge was
expected to grant the order on MARCH 10,
but legal delays are now likely to put back the
decision until May.

His particular worry is that it could lead to a
finding that Fox is not a “fit and proper” company
to have complete control of Sky. The change of
date could be crucial, since the Murdochs’ hope
is that the deal will be done and dusted by then.
For there’s another deadline that will intervene.

At present the much-vaunted “fit and proper”
test by which media regulator Ofcom assesses
broadcasters operating under its licences is not
actually a legal requirement
for takeover approval. It would
require culture secretary Karen
Bradley to make an order, and
she is under pressure from
campaigners to do so.

She said she was “minded”
to forward the takeover to
Ofcom on two other statutory
grounds and was expected to do on MARCH 17,
after Free Press goes to press.

To end this uncertainty the Labour peer
Lord (David) Puttnam, who has been a great
advocate for media democracy and accountability
over the years, tabled in the House of Lords an
amendment to make the test a requirement for
all takeovers and mergers.

He tabled the amendment to the Digital
Economy (DE) Bill now in Parliament, which the

government will oppose but may get through;
there is a lot of opposition to Murdoch media
in both houses of Parliament. Contentious
amendments often go through the Lords at the
last minute in the rush to get legislation through
in time, and the DE Bill has a very tight deadline.
It has to be enacted in law by MARCH 31,
because one of its provisions is the transfer
of the regulation of the BBC from the current
BBC Trust to Ofcom; the Trust will be wound up
that day and Ofcom take the reins on APRIL 1.
Puttnam’s little grenade could just slip under the
door in time for Ofcom to apply it.
Ofcom should be starting its scrutiny of
the takeover on MARCH 20, with 40 days to
complete it, that is by MAY 1. Its conclusion
could well not be the end of the story. Last time
round, in 2011, the result of Ofcom'’s deliberations
in March led to an intense period of negotia-
tions that were still going in July when the Milly
Dowler bombshell blew up.
The argument was about the conditions
Ofcom put on the takeover, which, subject
to conditions, it actually agreed. Most of the
concerns expressed had
been about the future of Sky
News, and Ofcom proposed
hiving it off to a separate
company for ten years, with
Murdoch giving undertakings
in lieu (UILs) on its future.
There was much
scepticism about the value
of Rupert Murdoch's UILs, since he has over the
years had little trouble breaching legally binding
conditions on other takeovers. Often these
involve boards of independent directors to be
consulted on major decisions such as a change of
editor, which he has simply ignored.
And it is perfectly feasible that some
similar compromise will be the outcome of the
regulatory process now. So there is everything for
campaigners to play for.

Spring 2017 Free Press 3

NVYWTIVINS AND



'No ads. no clickbait,

just real journal

A PIONEERING local journalist sacked from a paper in
Cornwall by the Trinity Mirror chain has set up what
he claims to be the first subscription-funded local
news website.

Graham Smith was a reporter for the Cornish
Guardian, published by the Local World group,
which was bought up by Trinity Mirror (TM) in
November 2015.

Now he's the owner, manager and editor of
Cornwall Reports, which is going strong behind a
paywall - such is the demand for news that the
corporate media are dismally failing to supply.

TM, obsessed with cost-cutting, straight away
made 12 staff redundant — but not Graham Smith,
who as a former TV reporter and experienced operator
in the area for 37 years - he is 62 — was worth keeping
on. Instead they increased the area he had to cover to
more than half of Cornwall.

But they didn't seem interested in his news skills
or contacts at all. What they wanted was clickbait. On
his first day on TM's website Cornwall Live, he said: I
was asked to write a listicle on ten illnesses that can
kill your pet.

“Today the top story on Cornwall Live is the 50
sexiest people in Cornwall. Most are actors that have
appeared on Poldark but are not from Cornwall at all.”

He told TM he was going to launch a site of his
own in competition to this kind of rubbish, one with
real local news on it. They sacked him for “failing to
share the aims and values” of the company. Smith
sat down with Wordpress and had Cornwall Reports
onscreen two days later.

A crowdfunding appeal brought him over £3,000 to
get started, but for the long term he decided to go for
subscriptions and put the news behind a paywall, in
what he claims to be “Britain’s first local news website
to rely entirely on its readers”. The website is updated
throughout the day.

He set his sights on recruiting 1,000 readers
within a year. In early March he had 259 so was still

4 Free Press Spring 2017

smM’

Cornwall Reports

No adverts, no click-bait, Just journalism. The only news website In Cornwall owned by its readers.

March 15,2017
. 520PM
Asda declines Truro,

posing questions over
Willow Green housing
project

Best e sutmcripten maass
wans .

Raview of Commallsipaal 0
news media

]

Home Office

approves
Bude’s bid
to welcome
Syrian
Recent Pests
refugees
Cornwall Council flays puimponiaio i
NHS bosses, condemning e
STP proposals as “not el
# - 3 fit for purpose”

on target. “No adverts” is his crucial concept; “just
journalism”. The “cover price” of Cornwall Reports is
£30 per year, or £1 a week.

“It's a business model which should be of interest
to every journalist,” he says. “It puts journalists in
charge, free from the tyranny of having to feed
massive audiences a never-ending diet of trivia
and click-bait, and it has the potential to breathe
new life into local news as a pillar of a free press
and democracy.”

Smith uses social media, and has a 4,000-strong
email list, accumulated over his years as a journalist in
Cornwall - 25 of those years on television, becoming
current affairs editor of Westcountry TV. He says
he is “probably better known than some other
local journalists”.

Every morning he posts a video on Facebook,
promoting Cornwall Reports. Those videos are
watched by nearly 4,000 people every day.

cornwallreports.co.uk

taking on the
too-big media

New : :
Internationalist

RENEWAL
AS A CO-OP

NEW INTERNATIONALIST, the
world development magazine,
is restructuring itself into a
worldwide community-owned
cooperative. The independent
publication has launched a
£500,000 share offer - claimed
to be the largest of its kind by a
media organisation globally.

Having pioneered a more
ethical reporting for more
than four decades, NI has now
created a new way to finance
and run not-for-profit media.

The minimum investment is
set at only £50. Shares cannot
be transferred or sold on.
Investors have one vote, no
matter how much they invest
and, as co-owners, become
stewards of NI’s mission into
the future.

The campaign runs on
Crowdfunder.co.uk. The
organisers hope the share
offer will create a secure
and democratic structure,
bucking the trend of media
ownership concentration.

New Internationalist co-editor
Hazel Healy said: “We have
always written about other
people coming together to
change things, now it’s our
turn. It felt like we needed to
do something big. Fear, and
mistrust are rising all over the
world, and misinformation
along with them.

“Meanwhile, the media’s
broken business model is
making it harder than ever for
independents like us to survive.

“Our slogan #FactsAndHeart
says it all. This is journalism
that has the power to bring
people together.”

Graeme Roy, community
shares officer at Crowdfunder
said: “Community shares are
a great way for the public to
own and run the businesses
that are important to them. |
am sure the crowd will support
New Internationalist and
the independent media they
stand for.”




MURDOCH BIDS AGAIN TO TAKE OVER SKY TV

THE ANSWER

BIG MEDIA mogul Rupert Murdoch is bidding to buy up Sky
TV. It’s the second time in six years he has tried this.
The first time he had the support of the new Tory-led
coalition government and expected it to be nodded through.
They had no idea how many and how deeply people
resented the abuse of power by the Murdoch media. There
was a long and fierce political battle as a growing opposition
campaign held up the process for more than a
year, until the bombshell revelation that
the Murdoch press had hacked the phone
of a murdered teenage girl brought

the bid crashing down in a wave of

public revulsion.

There was a profound inquisition into the
unethical practices of the press and the corruption
surrounding them. Yet, despite all that came out at the Leveson

Inquiry, when a stronger Tory government was elected last

year the Murdochs blithely banged in another bid.
Once again they believe they’re home and dry, and once

again a popular campaign is out to stop them.

WE DID IT LAST TIME |

THE CAMPAIGN that stopped the Murdochs in
2011 was a rapidly assembled coalition of Labour
politicians, media unions, campaigning groups like the
CPBF and the new internet “clicktivist” groups Avaaz
and 38 degrees.
A 38 Degrees online petition against the first
attempt at merger got more than 100,000 signatures.
Avaaz organised a series of demonstrations at
Murdoch-related events, including this one with a
giant Rupert Murdoch puppet pulling the strings of
Prime Minister David Cameron and culture secretary
Jeremy Hunt outside
his department’s office.
Labour MPs Chris
E Bryant and Tom Watson

BROADGAS'"NG fearlessly defied the

FREEDOM -

Parliament to attack the
Murdoch press with gusto.

IS STILL ‘NO’

B SKY TV is a big company with UK revenues last year of
£8.3 billion — well over twice the BBC’s £3.7 billion - and
total profits of £1.5 billion.

It is a joint venture resulting from the government-spon-
sored merger of two rival satellite TV companies in 1990.
Rupert Murdoch’s News Corporation was restricted to
holding 39 per cent. Murdoch has always wanted the whole

caboodle and is bidding for it again.
The case against him is even stronger than
it was six years ago. In formal terms, there

are three main issues:
® the “plurality” of media ownership;

® the degree of commitment to the

standards of public service broadcasting;

® whether the Murdochs are “fit and proper” to have

total control over such a powerful combination of media.

LA
y .jr)"““n *rt Murdoeh;

T H
i Pulling the strings 0

pert Murdoch:
ling the strings !

Murdoch’s takeoV
“=ad news for
!

'democracy

AVAA

ﬂtﬂS VNINVT




THE BIG
REASONS
WHY

MEDIA PLURALITY
THE MARKET SHARE of Murdoch-owned newspa-
pers and TV in the UK is around the same. But there
has been a big increase in the Murdochs’ position in
commercial radio. Last year News UK bought the Wireless Group
— owner of the national Virgin Radio, TalkRadio and TalkSport
services — and Sky News itself now provides national news bulle-
tins to the whole independent radio network; some 270 stations.
In effect there would be only two universal nationwide TV and
radio news providers: the BBC and Murdoch; but the BBC has no
newspapers, while Murdoch has more than anyone.
Despite this, the Murdochs are pushing the point that consump-

tion of media has changed dramatically in the last six years, with more
and news received online via social media. While this is true, the origin
of most of this news is still traditional “legacy” media.

So the big shift to news consumption via Facebook, Google and
Twitter does not reduce the importance of news production; in fact
it increases it. Social media distribute news, they do not produce it. It
is not news consumption that matters, but its production.

BROADCASTING STANDARDS

THE CLUE to the question on broadcast standards is

in the name of the bidder: Fox.

The spectre of a “Fox News UK” is looming over the

Atlantic. Fox News in the USA is a byword in blatant political bias and
failure to separate reporting from comment. Fox has been the dominant
media voice behind the whole populist right-wing revival in the USA
over the last ten years, from the Tea Party to the so-called “alt-right”,
wrecking Obama’s presidency and propelling Donald Trump to the
White House in highly dubious circumstances.

Naturally this kind of output is alien to the UK broadcasting
ecology, based on principles of balance and impartiality supposedly
embedded in the public service broadcasting (PSB) regime. Sky News
is as close to these principles as any of the others, and its journalists
insist they will always abide by them.

But no-one can be certain that this state of affairs would persist
if Murdoch was given free rein and the UK-based sharecholders were
removed from the board and management. Rupert Murdoch himself
admitted to a House of Lords committee in 2007 that he wanted Sky
News to be more like Fox News to make it “a proper alternative to

JOIN THE CAMPAIGN

The CPBF is part of the Media Reform Coalition, which is
co-ordinating the campaign against the Sky takeover.

Go to www.c pbf.org.uk or contact us at

freepress@cpbf.org.uk for information on the latest
actions and information. Phone 07729 146 846.

the BBC” — which he seems to regard as left-wing propaganda. He
complained to the peers that changes had not been made because
“nobody at Sky listens to me”. The truth is rather that no-one wants it!

FIT AND PROPER MANAGERS

THE CONCENTRATION of ownership in the
hands of the Murdoch clan is the big issue. These
people’s record of corporate governance is appalling.
After the hacking scandal at their London papers, News
Corporation was investigated by police agencies in both the
UK and USA and came close to being prosecuted, according to
numerous reports.

In their desperate attempts to stave off a corporate prosecution
and save their own skins News International managers committed the
cardinal journalistic sin of betraying confidential sources, supplying the
Metropolitan Police with all the incriminating evidence they could
lay their hands on against their own journalists and their sources —
evidence that led to dozens of prosecutions.

But this is not a matter that can be consigned to the past. The
removal of the check provided by the UK-based shareholders will make
Sky a wholly pliant outlet for the Murdochs’ management as much as
their journalistic style.

They corrupt democratic politics, using their media power to
dominate governments. Murdoch had four of the last five Prime
Ministers in his pocket — the one who resisted, John Major, was
hounded from office with a brutal press campaign as Tony Blair sold
Murdoch his soul — plus the very minister, Jeremy Hunt, who was
supposedly responsible for ruling on its first bid to buy up Sky.

They corrupt the police, offering them favourable reporting and
easy prosecutions, such as the unfortunate individuals set up by Mazher
Mahmood, the News of the World’s supposed “fake sheikh” In return
they got protection from investigations themselves: the Met police in
London took part in the cover-up and stonewalled demands to probe
into criminality at News International for three years.

CAMPAIGN
PBESS<

BROADCASTING

FREEDOM



Y BEA

\ B o 4 g v e Y —
The Sky.TV newsroom: Murdoch would call all the shots if allowed to buy up the network

1

Welcome to Downing Street!
It’s easy access for Murdochs

MURDOCH’S managers have put more effort into ensuring that the
takeover will ease through the regulatory process this time with an
intensive lobbying effort. Unsurprisingly, they have found open doors
across the Tory government.

Between April 2015 and September 2016, senior News Corp
executives met with government ministers or their special advisers on
22 separate occasions. According to research by the Media Reform
Coalition, 17 meetings involved the Prime Minister, the Chancellor or
Culture Secretary; and Rupert Murdoch was himself present on at least
cight occasions. In the year before that, NewsCorp bosses met with
government ministers, officials and advisers ten
times — more than with any other single company.

This ready intimacy between Murdoch and
ministers contradicts statements made by both sides
in the wake of the hacking scandal. In 2011 Prime
Minister David Cameron said: “The challenge is
how we address the vexed issue of media power. We need competition
policy to be properly enforced. We need a sensible look at the relevance
of plurality and cross-media ownership ... never again should we let a
media group get too powerful.”

In 2012 he said at Prime Minister’s Questions: “I think on all sides
of the House there’s a bit of a need for a hand on heart. We all did
too much cosying up to Rupert Murdoch ... The problem of closeness
between politicians and media proprietors had been going on for years
and it’s this government that’s going to sort it out.”

Nothing has been done. There has been more talk of putting a

Theresa May and
Karen Bradley have
Murdoch journalists
as advisors

check on lobbyists in general, and a voluntary register has been set
up, but no political initiative or regulations to stop politicians falling
captive to powerful media interests.

Rupert Murdoch himself said in evidence to Leveson: “I have
made it a principle all my life never to ask for anything from any prime
minister”. Most likely, he never had to ask; Thatcher, Blair, Brown
and Cameron gave what he wanted so willingly. These words were
all worthless. As for Theresa May, on the day she took power she said
in Downing Street: “The government I lead will be driven not by the
interests of the privileged few but by yours [the people]. When we
take the big calls we’ll think not of the powerful
but you. When we pass new laws we'll listen not
to the mighty but to you.”

In September on a 36-hour visit to New York,
she found time for a private meeting with Rupert
Murdoch. She already appointed Sky News deputy
political editor Joey Jones as an adviser.

And as for Culture Secretary Karen Bradley, last August she
appointed a special adviser on media: Craig Woodhouse, chief political
correspondent of the Sun.

Those meetings that Murdoch and his men had with Theresa May
or Philip Hammond in 2015-16 were more than with any other organi-
sation, according to government statistics.

While there were ten meetings involving Rupert Murdoch or

=» continued over page

SMINANMS



=» from previous page

senior executives of News Corp and the PM or Chancellor, there were
just six with BBC senior management and only three each with the
Confederation of Business Industry (CBI) and major companies such

as JP Morgan, Siemens, BlackRock and HSBC.

sky NS

of stakeholders. We publish the details of these meetings in our trans-

parency returns.”

There were no meetings between senior ministers and media reform
campaigners or groups opposed to the expansion of Big Media power.
Justin Schlosberg, chair of the Media Reform Coalition said: “Decades

Mes &»7:/

does not appear to be of concern to the present government, as senior

of rampant criminality
and corruption within
the Murdoch newsrooms

ministers continue to sit down with News Corp bosses at a rate that
dwarfs other companies and organisations. It’s as if it’s part of their

job description.”

THE UNDEAD
RISE AGAIN

LIKE GHOULS in a Hammer horror film, the discredited
heads of the Murdochs’ UK operations have risen from the
phone-hacking grave.

In 2011 the chief executive of the
Murdoch’s UK newspaper company
News International was Rebekah
Brooks (right).

After the hacking scandal broke
she resigned and in 2014 was tried
at the Old Bailey for conspiracy to
intercept voicemails and pervert
the course of justice but was
sensationally acquitted while her
close colleague and fellow former
editor Andy Coulson went to jail.

The chairman of News

International was James Murdoch
(left), younger son of Rupert. The
chairman of BSkyB, as Sky was then
known, was also James Murdoch.

After the hacking scandal broke

he resigned and was flown back to
New York while all those around

him were arrested, amid fears of
imminent corruption charges against
the company.

In its report on the attempted
buyout of Sky the regulator Ofcom said he “repeatedly fell
short of the conduct to be expected of as a chief executive
and chairman” and that his lack of action on phone hacking
was “difficult to comprehend and ill-judged”.

News International has been rebranded News UK, in a bid
to shake off the hacking shame. In 2017 its chief executive is
Rebekah Brooks.

As a subsidiary of News Corporation it has no chairman,
but that of News Corp is Rupert Murdoch.

The chairman of Sky is James Murdoch. He also happens
to be chief executive of 21st Century Fox, the likewise
rebranded film and TV arm of News Corp that is bidding
to buy up Sky. The chairman of Fox is Rupert Murdoch, by
the way.

The lists do not include
many meetings between
ministers or officials and
staff working for Murdoch
papers. A government spokesperson said: “Ministers meet with a range

MEETINGS BETWEEN NEWSCORP/FOX AND UK

MINISTERS, APRIL 2015

MAY 2015: George Osborne
and Robert Thomson, News
Corp chief executive

JUNE 2015: George Osborne
and Rupert Murdoch

JULY 2015: David Cameron
and Robert Thomson

SEPTEMBER 2015: George
Osborne and Rupert Murdoch

SEPTEMBER 2015: George
Osborne, Rupert Murdoch and
Robert Thomson - dinner

SEPTEMBER 2015: John
Whittingdale (culture
secretary) and David
Dinsmore (News UK chief
operating officer) - breakfast

OCTOBER 2015: George
Osborne and David Dinsmore

OCTOBER 2015: David
Cameron, David Dinsmore, Sun
editor Tony Gallagher

DECEMBER 2015: George
Osborne and Robert Thomson

DECEMBER 2015: George
Osborne and Rupert Murdoch
- Christmas drinks

‘Hi K ?
1 Karen'.
AMONG THE more revolting
revelations at the Leveson
Inquiry was the exchange of
messages between the minister
responsible for checking

the buyout of Sky in 2011,

culture secretary Jeremy Hunt,
and News Corporation’s
European head of public affairs
Frederic Michel.

In the year after the Sky
buyout was announced, Fred
Michel had 191 telephone
calls and 158 emails with Mr
Hunt’s office.

After one Commons
performance by the Jeremy
Hunt, Michel texted him: You
were very impressive yesterday,
andyes, let's meet up when it’s all
done. Warmest regards, Fred.

Another time he messaged:
You were great at the Commons
today. Hope all well, warm
regards, Fred. Jeremy Hunt
responded: Merci. Large
drink tonight.

Fred Michel tried to fixa
meeting between the minister
and James Murdoch, then
chairman of News International,
but Jeremy Hunt was given legal
advice counselling against it.

Instead, they spoke by
mobile phone, prompting a text

- SEPTEMBER 2016

DECEMBER 2015: David
Cameron and Rupert Murdoch

JANUARY 2016: John
Whittingdale and 21st Century
Fox

JANUARY 2016: George
Osborne and Robert Thomson

MAY 2016: George Osborne
and Rupert Murdoch

MAY 2016: Theresa May (home
secretary) and NewsCorp

SEPTEMBER 2016: Philip
Hammond and Robert
Thomson

SEPTEMBER 2016: Theresa
May (prime minister) and
Robert Thomson

SEPTEMBER 2016: Karen
Bradley (culture secretary)
and Robert Thomson

SEPTEMBER 2016: Theresa
May, Robert Thomson, Rupert
Murdoch and the Wall Street
Journal editorial board.

‘Hi Benr’
[ ] |
from Fred Michel that read:
Thanks for the call with James
today, greatly appreciated. Jeremy
Hunt replied: Pleasure.

After Jeremy Hunt took over
the brief in December 2010,
Fred Michel texted him to say:
Hi, James has asked me to be the
point of contact with you ... Speak
soon, Fred.

Jeremy Hunt replied: Thanks
Fred. All contact with me now
needs to be through official
channels until decision made.

He later texted
apologetically: Hope you
understand why we have to have
the long process. Let’s meet.

Fred Michel communicated
even more frequently with
Jeremy Hunt’s special advisor
Adam Smith, who had to
resign when the messages were
published. Jeremy Hunt was
promoted.

Fred Michel went off to
form his own lobbying firm. His
successor, now entitled Director,
Government Relations, Europe,
Middle East and Africa, at 21st
Century Fox, is Benjamin King.

Karen Bradley is bracing
herself for a stream of smarmy
messages from him; but how will
she respond?



es on the line

Strikes over company
plans to get rid of
onboard conductors
have been taking place
for months on
Southern Railways in
south-east England.
Reporting of the
dispute has become
increasingly hostile.
KEITH RICHMOND of
the drivers’ union
ASLEF surveys the
coverage

THE STRIKE and overtime ban by
ASLEF, the train drivers’ union, on
Southern Railways in December
and January was an industrial, not
a political, dispute — whatever it
suited Transport Secretary Chris
Grayling and a clutch of under-
briefed backbench Conservative MPs
to claim.

It was unusual because it was
not a battle for more pay or fewer
hours, but a row about passenger
safety and the introduction
- without negotiation - of driver-
only operation.

Not that you would know this
from some of the lazy, dishonest —
and at times downright malicious
- coverage that the drivers have
had. The Sun, Daily Mail and Daily
Telegraph were, predictably, the
worst offenders.

Mario Ledwith in the Mail turned
an industrial dispute into an attack
on Labour leader Jeremy Corbyn and
ASLEF president Tosh McDonald
under the headline “Corbyn
Led Standing Ovation For Strike
Comrade” (January 2).

Lucy Osborne — who cheerfully
told me “the editor doesn't like
strikes, strikers or trade unions”

- wrote:"ASLEF has banned its
members from doing overtime”
(January 5) even though I had
patiently explained to her that our
members had voted overwhelm-
ingly to ban it themselves.

Nor did she include the fact
that if the company employed the
number of drivers it had promised
in its franchise application, it would

Friday 6 January 2017 1 FREE

standard couk

TO WORI
.. BY CA

§ HIS REGULAR RIDE IS A DRIVER-ONLY TRAINES

B \ &
Rabb) Mcbo et

AND MAN WHO
CALLS CORBYN
THIE MESSIAH

not need to rely on our members
working overtime.

She also deliberately got
general secretary Mick Whelan's
salary wrong (7 January) by
including employer pension and
national insurance contributions,
despite being provided with the
correct figure.

Patrick Foster, cheerfully
swallowing a wildly inaccurate

briefing by the Department for
Transport, went big on “Union
leader warns of 10 years of unrest”
in the Daily Telegraph (13 December)
and the next day offered “This is
war with Tories, unions declare”
without a single piece of evidence
to justify it.

Anyone with any knowledge of
the way what they used to call Fleet
Street works will know that the
pressure to provide a story to back
up a headline dreamed up in the
editor's office, by the backbench, or
the news desk can be immense.

The Sun (22 December) tried
to make something of nothing
with “Unionists’ 2 days off rails”
(which was really “People have
a drink at Christmas!”) while the
Evening Standard splashed with
“Rail strike boss off to work by car”
(6 January) — a risible story which
prompted Mark Ellis of the Daily
Mirror to laugh: "Man has lift with
wife shock!”.

The cartoonists had a field
day, too, with Mac in the Mail
(15 December) and Adams in the
Telegraph (19 December) happily
imagining Jeremy, Tosh and Santa
at Christmas.

It wasn't all bad. Conrad Landin
interviewed Graham Morris, ASLEF's

organiser on Southern, for a piece
which appeared in the Morning
Star under the headline We are
determined to win — passenger
safety too important to risk, and
The News Line, the paper of the
Workers' Revolutionary Party,
splashed on Southern are bullies!
(both on 11 January) after talking
to Graham on a picket line at
London Bridge.

Mick Whelan was interviewed by
Simon Hattenstone for a flattering
flagship profile in The Guardian (14
January); Tosh McDonald talked to
Danny Scott for a fascinating Life
in the Day feature in the Sunday
Times Magazine (15 January); and
Gwyn Topham wrote a typically
thoughtful and well-informed,
analysis of the problems in the rail
industry — “Is Britain's train system
getting worse?” — in The Guardian
(7 January).

We live in a free society, with a
free press, which has had, for 350
years, the right to be partial and the
right to be wrong. And journalism,
of course, like politics, is a rough
old trade.

So I won't be disingenuous and
say I was surprised at some of the
coverage. Just disappointed at the
distortions and lies.

Spring 2017 Free Press 5



THE BBC has agreed to spend £8 million a

year of its hard-pressed licence fee income on
employing 150 local reporters around the country.
They will supply copy not just to the BBC but

to local commercial media, helping to plug the
“democratic deficit” in local journalism.

One effect of the plan agreed with the big
commercial newspaper chains is to subsidise
their editorial forces and permit yet further cuts
in staff. According to most estimates — nobody
has counted them — well over half of the 12,000-
plus journalists on local papers prior to 2008 have
lost their jobs.

The local press is 80 per cent owned by
three companies: Trinity Mirror, Newsquest and
Johnstone Press. For 20 years they have been
hacking away at their costs as they lose adver-
tising and sales to maintain what are still high
levels of profit.

Numbers of reporters have fallen so far that
the vital institutions of civic life — notably local
courts and council meetings that take a lot of
reporting time — are simply no longer being
covered. This “"democratic deficit” has long been
a worry, and the BBC has responded to appeals
for help.

It will fund the salaries of 150 “local
democracy reporters’”, funded by the BBC, but
they will be employed by existing media, or
“qualifying news organisations”.

These must be existing news publishers
“within or close to the relevant authority area”
who provide content in multimedia formats
and already employ journalists trained to
recognised standards.

The reporters will be distributed around the

Join

campaign

press
broadcasting

freedom

Join online
at www.cpbf.org.uk

BC's public fu
ODOOSt private p

Savage cuts'have

led journalists at the
Newsquest group’s south
London base to strike

UK, with for instance three in Northern Ireland,
11 in the West Country and 12 in London and the
South East.

Their stories will be available for use by the
news organisations and the BBC, and through
a “news bank” to outside media organisations
shortly after transmission.

They will concentrate on top-tier local
authority areas — more than 350 authorities
at country and district level. Effectively they
will have to focus on the big stories, leaving
an unfilled gap for covering covered parish or
local events.

There is no way that 150 reporters are going
to replace the 7,000 thrown out of work, but
they might improve the papers a little, since
existing reporters are highly office-bound,
churning out pages from press releases and

MEMBERSHIP RATES PER YEAR

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

€) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)

d) Institutions (eg libraries) £25

(includes 10 copies of FREE Press)

to save their papers. A
newsroom that had 38
Jjournalists a year ago

now has 18 -

11 weekly titles. Last year

the US-owned Newsquest

made profits of £70million
- 25 per cent of turnoyver.

to produce

material sent in by the public.

It has taken months for the BBC to negotiate
this deal with the News Media Association, the
UK press’s trade association.

They said in a statement: “Following months
of detailed work and consultation with the
providers of local journalism right across the UK,
including the hyperlocal and local TV sector, the
BBC and the NMA will now take forward agreed
proposals which aim to invest in the local news
media, increase coverage of public services and
institutions and use the expertise of both the
BBC and the local news sector for the benefit of
all audiences.”

They might have added: “They will also
give local newspapers the cover to sack more
staff and improve their profits as well as their
coverage of local affairs.”

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

|/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name
Address
Postcode

Email
Organisation (if applicable)

Tel

Return form to CPBF, 23 Orford Road, London E17 9NL, 07729 846 146, freepress@cpbf.org.uk

6 Free Press Spring 2017



More rush
to probe

‘fake
news’

TWO HIGH-LEVEL investigations
have been set up to analyse the
phenomenon called “fake news”,
in the wake of the moral panic
that followed the triumph of
Donald Trump in the US presiden-
tial election.

Fake news is the production of
untrue reporting by people other
than commercial media, who
after decades of experience do it
more professionally. It invariably
appears on the internet, which
being open to everybody is self-
evidently suspect.

The UK Parliament’s Culture,
Media and Sport Committee
has launched a probe into the
“widespread dissemination, through
social media and the internet, and
acceptance as fact of stories of
uncertain provenance or accuracy”.

Explaining the reason for the
inquiry, the committee noted
concerns over people being fed
propaganda and untruths from non-
traditional news sources. Damian
Collins, chairman of the committee,
said the trend was “a threat
to democracy and undermines
confidence in the media in general".

The Labour Party is conducting
a similar inquiry conducted by
Michael Dugher who was briefly
shadow culture secretary last
year. The probe will look into the
changing ways in which news is
consumed and shared online, and
what social media could do to tackle
fabricated news being shared.

Deputy leader Tom Watson,
who took over the culture brief,
said the increase in fake news
undermined politics. He said: “Fake
news challenges our democracy
by undermining the very basis on
which we make decisions about
who to trust and who to vote for. I
want this inquiry to make concrete
proposals to protect the integrity of
our news media.”

He said fake news was accessed
with more frequently than real
news in the run up to the recent US
presidential elections. “That cannot
[be] healthy for democracies, which
operate on the assumption that
voters make choices based on facts
and information that are for the
most part accurate and truthful.”

THE NEW Chairman of the BBC,
Sir David Clementi, invented his
own job when he was asked by
government to recommend a new
structure for the corporation.
He proposed replacing the
BBC Trust with a straightforward
management board and subjecting
this public service to the regulation
of Ofcom, whose remit until now
was competitive commercial media.
And so it came to pass. Clementi
takes charge on April 1. He is a
former deputy governor of the
Bank of England and chairman of

COST OF
A TWEET

FOOD BLOGGER Jack Monroe’s triumph
in her libel action against vile right-wing
rent-a-gob Katie Hopkins in March was not
just clearly the right thing to happen, but a
significant move in media law.

Hopkins had tweeted a snide and crude
message about Monroe, accusing her
entirely falsely of condoning the spraying
of offensive graffiti on a war memorial.
When challenged she refused to apologise
but instead insulted Monroe further, calling
her “social anthrax”.

Monroe was awarded £24,000 in
damages but legal costs will set Hopkins
back a six-figure sum.

The judge found that the tweets
had caused “serious harm”. It could
be a precedent that has an effect on
people who use Twitter to pile abuse
on others, if the courts continue to find
that serious harm has been done to a
person’s reputation.

Hopkins had contended that on Twitter
vulgar and crude statements are par for
the course, but this argument was roundly
rejected by the court.

According to lawyers, it may now be
more difficult to argue that attention-
grabbing provocative tweets are just
“mere abuse”, “banter” or statements that
aren’t taken seriously. Tweets can be held
to the same standard as a “reputable” or
“serious” publication and controversy-
baiting Twitter celebrities may need
to be more cautious in the wake of
this judgement.

To refrain from behaving like Katie
Hopkins is generally sound advice.

SBeancounter whno
NOW |leads the

BeeD

Prudential and Virgin Money.

At least he wasn't a right-wing
media boss. According to reports,
rivals for the post included John
Makinson, former chairman of
Penguin Random House, Roger
Parry, former chairman of Johnston
Press and now of pollsters YouGov,
and Sir David Arculus, the former
boss of publisher Emap and now
of lobby group Energy UK. There
was also the friendly Murdoch
biographer William Shawcross, and
Dame Deirdre Hutton, the chair of
the Civil Aviation Authority.

IPSO’s Teflon Trevor

TREVOR KAVANAGH,
the Sun’s columnist and
former political editor is
still a member of the boa
of tame press regulator
IPSO, despite having two

complaints upheld against
him over the same article.
IPSO ruled in February

that he had been wrong
to claim in a column last
October that “two out of
three asylum seekers lied
about their age”.

The Sun published a

correction in print but not

online. When this was

over the same column. It

released a statement saying

Kavanagh had apologised for
rd his comments on Channel 4
News presenter Fatima Manji.

He wrote that Manji
should not have complained
to IPSO over another Sun
column by former editor
Kelvin MacKenzie that had
attacked her for wearing a
hijab on air.

IPSO said it was
“committed to ensuring
that individuals who
believe that they have been
wronged by the press are

pointed out it appended an
inadequate footnote that
failed to correct the statistics;
the Sun argued that it would
be “inappropriate” to amend
the words of a columnist

- even those ruled to

be wrong.

IPSO said: “Given that
the inaccuracy clearly related
to an assertion of fact, the
committee rejected the
newspaper's reasoning for
the delay, and considered
that the newspaper had
failed to correct a significant
inaccuracy promptly.”

This was the second time
IPSO had found him at fault

able to seek proper redress
without fear of retribution
or victimisation.

“In this instance, public
comments by an IPSO
board member brought the
strength of this commitment
into question.

“This should not have
happened. The board has
received an apology from
the board member and an
assurance that it will not
happen again.”

If two reprimands by a
regulator against one of its
own members aren't enough
to make him resign, how
many would be?

CPBF AGM 2017

THE CPBF will be holding its 2017 annual meeting on
Saturday July 1, at the HQ of Unite the Union in London.

Further details will be announced - all members and
supporters welcome. Unite the Union, 128 Theobalds
Road, London WC1X 8TN; nearest station Holborn.

Spring 2017 Free Press 7



NOt |
S

THE PUBLIC spectacle of George Osborne’s
venality and greed was gripping enough, but
there were even worse things about his taking
the editor's chair at the Evening Standard.

The Standard already had a nasty right-wing
evening newspaper monopoly in London - a
Labour-voting city — and George Osborne is
likely if anything to make it more opposi-
tional to the Tory government if he uses it to
pursue his lavishly anticipated vendetta against

lor

Theresa May.

st the papers;

take the

Gazette: “He has lost the dressing room. He
doesn't have team news on his side.” James
Harding's imports include two senior colleagues
from The Times and business correspondents
from the Sunday Times and Sunday Telegraph.
And then there is the media editor, Amol
Rajan. He's a former editor of the Independent,
the one who drove the paper into closure
(though it still totters along online) in March
last year, 10 months after it defied its 30-year
tradition of non-partisanship to call for the

SC

ANY\WNARD
SQUAD

So it's not the Tories tightening their grip on
the press that's new, but that it's on the BBC as
well. The “populist” right-wing slant of BBC news
is a growing pain, which an influx of Fleet Street
establishment figures goes some way to explain.

re-election of the Tory/Lib-Dem coalition in the
2015 poll.

This was an idiotic call anyway, since the
coalition wasn't standing in the election. No

The editor that George Osborne succeeds,
Sarah Sands, is moving to edit the BBC Radio 4
Today programme. Her Evening Standard was
a mouthpiece for Boris Johnson as Mayor of
London, and in the election to succeed him the
paper front-paged all the crude and stupid Tory
accusations of jihadi connections against the
inoffensive Labour contender Sadiq Khan.

Just because he's a Muslim, that's all; so now
we have Donald Trump politics directing the

Today programme.

Sarah Sands had never worked in broad-
casting — just as Osborne has never worked in
newspapers - but was eased into the job by
head of news James Harding, the Tory press's
“enemy within" at the BBC. He was a newspaper
editor, at Murdoch’s Times, and has brought a
succession of prominent figures from national
papers into key editorial positions at the BBC.

BBC journalists are not happy about this.
Amid reports of rumbling mutiny one told Press

[ Lebedev: Socia life

George Osborne.

doubt it was the brilliant idea of the proprietor,
Yevgeny Lebedev, who also happens to own
the Evening Standard and has just hired

Yevgeny worked his way up as the son
of Russian oligarch Alexander Lebedev, who
bought the papers and gave them to his spoilt
brat as a present. Yevgeny likes nothing better
than seeing his face, and name, in print. He
gets the paper to set up glitzy events for him

AINSVIHL WH

Osborne: Vendetta

to be photographed hobnobbing with west
London society. He writes plodding first-person
articles about his exhilarating social life and his
exciting adventures.

Glossy magazines are full of fulsome profiles
of this wretched man, as if he was a genius
rather than a narcissist who happens to own
newspapers. The journalists flatter him too. “It
has been an absolute pleasure to work for him,”
said Sarah Sands.

Now she’s been airlifted into a role at the
BBC it does make you wonder: if she can't resist
the adolescent whims of a preening creep like
Yevgeny Lebedev, how is she going to stand up

to the more substantial figures who make rather

years on.

greater demands of the BBC?

Of course politicians are unscrupulous and
proprietors are vain, but the worry is the journal-
ists. Why should they have to kowtow to these
people? It's like an Evelyn Waugh novel 100

Inside knowledge can be so valuable

THERE ARE certainly worries about
Amol Rajan’s media reporting,
though it may not be surprising
that his reports tend to represent
the national paper editor’s point
of view.

In January he covered the
controversy around Section 40 of
the Crime and Courts Bill — the law,
not yet activated, that could in rare
circumstances lead to publications
being made to pay both sides’ costs
in a libel case if they had failed to
sign up with an officially-recognised
press regulator.

All the corporate press are dead
against this law, naturally, which
Rajan reported at some length. He
allowed one dissenting voice: a

brief interview with Max Mosely,
the motor racing tycoon who

is funding the only recognised
regulator, IMPRESS, through a
labyrinthine structure that protects
its independence.

Mosley made his point that, at
present, gaining g
redress from o
the national "

L]
press is only ;
possible for the ‘ . .
rich; a laudable 3
contention, though it was
emphasised that Mosley is
immensely rich himself, which
rather made him seem a hypocrite.

But there was not a word from or
about the countless poorer people

who have been denied such redress
over the years, nor from victims or
other critics of the press's intrusive
and irresponsible behaviour. Nor was
there any declaration that media
editor Rajan had been involved in
this story himself, which he had.

. As editor of
Amo! Rajan: the Indy he has
medl(y,'eportmg been accused
rom .
);;itor's :oint of suppressing
of view a story on
the private

life of then Culture Secretary John
Whittingdale, who allegedly had an
affair with a sex worker. The story
was well known in media circles but
none of the red-top papers wanted
to embarrass Whittingdale, who

was about to pronounce on the
enactment of Section 40!

The Indy was on the verge of
publishing — the story being not
so much Whittingdale's sex life as
on the suppression of what would
seem to be very a tasty tabloid tale.

In October 2015 Rajan attended
a Society of Editors meeting with
Whittingdale and other editors. On
his return to the office he had the
story pulled, “on editorial grounds”,
he explained. Shortly afterwards,
Whittingdale announced he was
“not persuaded” to enact Section
40. He may, though, have been
persuaded not to, but that's an
angle that media editor Rajan
didn't cover.

This issue went to press on March 19 and was edited by Tim Gopsill, 07769 928 795, timgo@btinternet.com
Design: editionpublishing.net * Printed by Swallowmax Ltd, 43 Aden Road, Enfield EN3 7SY



