
BIG MEDIA mogul Rupert Murdoch is bidding to buy up Sky 
TV. It’s the second time in six years he has tried this.

The first time he had the support of the new Tory-led 
coalition government and expected it to be nodded through.

They had no idea how many and how deeply people 
resented the abuse of power by the Murdoch media. There 
was a long and fierce political battle as a growing opposition 
campaign held up the process for more than a 
year, until the bombshell revelation that 
the Murdoch press had hacked the phone 
of a murdered teenage girl brought 
the bid crashing down in a wave of 
public revulsion.

There was a profound inquisition into the 
unethical practices of the press and the corruption 
surrounding them. Yet, despite all that came out at the Leveson 
Inquiry, when a stronger Tory government was elected last 
year the Murdochs blithely banged in another bid.

Once again they believe they’re home and dry, and once 
again a popular campaign is out to stop them.

■■ SKY TV is a big company with UK revenues last year of 
£8.3 billion – well over twice the BBC’s £3.7 billion – and 
total profits of £1.5 billion.

It is a joint venture resulting from the government-spon-
sored merger of two rival satellite TV companies in 1990. 
Rupert Murdoch’s News Corporation was restricted to 
holding 39 per cent. Murdoch has always wanted the whole 

caboodle and is bidding for it again.
The case against him is even stronger than 

it was six years ago. In formal terms, there 
are three main issues: 

●● the “plurality” of media ownership;

●● the degree of commitment to the 
standards of public service broadcasting;

●● whether the Murdochs are “fit and proper” to have 
total control over such a powerful combination of media.

WHY?� †

JA
N

IN
A

 S
T

R
U

K
/R

E
P

O
R

T
D

IG
ITA

L.C
O

.U
K

WE DID IT LAST TIME
THE CAMPAIGN that stopped the Murdochs in 
2011 was a rapidly assembled coalition of Labour 
politicians, media unions, campaigning groups like the 
CPBF and the new internet “clicktivist” groups Avaaz 
and 38 degrees.

A 38 Degrees online petition against the first 
attempt at merger got more than 100,000 signatures.

Avaaz organised a series of demonstrations at 
Murdoch-related events, including this one with a 
giant Rupert Murdoch puppet pulling the strings of 
Prime Minister David Cameron and culture secretary 

Jeremy Hunt outside 
his department’s office.

Labour MPs Chris 
Bryant and Tom Watson 

fearlessly defied the 
timid consensus in 
Parliament to attack the 

Murdoch press with gusto.

MURDOCH BIDS AGAIN TO TAKE OVER SKY TV

THE ANSWER 
IS STILL ‘NO’



THE BIG 
REASONS 
WHY

1 MEDIA PLURALITY
THE MARKET SHARE of Murdoch-owned newspa-
pers and TV in the UK is around the same. But there 
has been a big increase in the Murdochs’ position in 

commercial radio. Last year News UK bought the Wireless Group 
– owner of the national Virgin Radio, TalkRadio and TalkSport 
services – and Sky News itself now provides national news bulle-
tins to the whole independent radio network; some 270 stations.

In effect there would be only two universal nationwide TV and 
radio news providers: the BBC and Murdoch; but the BBC has no 
newspapers, while Murdoch has more than anyone.

Despite this, the Murdochs are pushing the point that consump-
tion of media has changed dramatically in the last six years, with more 
and news received online via social media. While this is true, the origin 
of most of this news is still traditional “legacy” media.

So the big shift to news consumption via Facebook, Google and 
Twitter does not reduce the importance of news production; in fact 
it increases it. Social media distribute news, they do not produce it. It 
is not news consumption that matters, but its production.

2 BROADCASTING STANDARDS
THE CLUE to the question on broadcast standards is 
in the name of the bidder: Fox.

The spectre of a “Fox News UK” is looming over the 
Atlantic. Fox News in the USA is a byword in blatant political bias and 
failure to separate reporting from comment. Fox has been the dominant 
media voice behind the whole populist right-wing revival in the USA 
over the last ten years, from the Tea Party to the so-called “alt-right”, 
wrecking Obama’s presidency and propelling Donald Trump to the 
White House in highly dubious circumstances.

Naturally this kind of output is alien to the UK broadcasting 
ecology, based on principles of balance and impartiality supposedly 
embedded in the public service broadcasting (PSB) regime. Sky News 
is as close to these principles as any of the others, and its journalists 
insist they will always abide by them.

But no-one can be certain that this state of affairs would persist 
if Murdoch was given free rein and the UK-based shareholders were 
removed from the board and management. Rupert Murdoch himself 
admitted to a House of Lords committee in 2007 that he wanted Sky 
News to be more like Fox News to make it “a proper alternative to 

the BBC” – which he seems to regard as left-wing propaganda. He 
complained to the peers that changes had not been made because 
“nobody at Sky listens to me”. The truth is rather that no-one wants it!

3 FIT AND PROPER MANAGERS
THE CONCENTRATION of ownership in the 
hands of the Murdoch clan is the big issue. These 
people’s record of corporate governance is appalling. 

After the hacking scandal at their London papers, News 
Corporation was investigated by police agencies in both the 
UK and USA and came close to being prosecuted, according to 
numerous reports.

In their desperate attempts to stave off a corporate prosecution 
and save their own skins News International managers committed the 
cardinal journalistic sin of betraying confidential sources, supplying the 
Metropolitan Police with all the incriminating evidence they could 
lay their hands on against their own journalists and their sources – 
evidence that led to dozens of prosecutions.

But this is not a matter that can be consigned to the past. The 
removal of the check provided by the UK-based shareholders will make 
Sky a wholly pliant outlet for the Murdochs’ management as much as 
their journalistic style.

They corrupt democratic politics, using their media power to 
dominate governments. Murdoch had four of the last five Prime 
Ministers in his pocket – the one who resisted, John Major, was 
hounded from office with a brutal press campaign as Tony Blair sold 
Murdoch his soul – plus the very minister, Jeremy Hunt, who was 
supposedly responsible for ruling on its first bid to buy up Sky.

They corrupt the police, offering them favourable reporting and 
easy prosecutions, such as the unfortunate individuals set up by Mazher 
Mahmood, the News of the World’s supposed “fake sheikh”. In return 
they got protection from investigations themselves: the Met police in 
London took part in the cover-up and stonewalled demands to probe 
into criminality at News International for three years.

JOIN THE CAMPAIGN
The CPBF is part of the Media Reform Coalition, which is 
co-ordinating the campaign against the Sky takeover.
Go to www.c pbf.org.uk or contact us at 
freepress@cpbf.org.uk for information on the latest 
actions and information. Phone 07729 146 846.



Welcome to Downing Street! 
It’s easy access for Murdochs
MURDOCH’S managers have put more effort into ensuring that the 
takeover will ease through the regulatory process this time with an 
intensive lobbying effort. Unsurprisingly, they have found open doors 
across the Tory government.

Between April 2015 and September 2016, senior News Corp 
executives met with government ministers or their special advisers on 
22 separate occasions. According to research by the Media Reform 
Coalition, 17 meetings involved the Prime Minister, the Chancellor or 
Culture Secretary; and Rupert Murdoch was himself present on at least 
eight occasions. In the year before that, NewsCorp bosses met with 
government ministers, officials and advisers ten 
times – more than with any other single company.

This ready intimacy between Murdoch and 
ministers contradicts statements made by both sides 
in the wake of the hacking scandal. In 2011 Prime 
Minister David Cameron said: “The challenge is 
how we address the vexed issue of media power. We need competition 
policy to be properly enforced. We need a sensible look at the relevance 
of plurality and cross-media ownership … never again should we let a 
media group get too powerful.”

In 2012 he said at Prime Minister’s Questions: “I think on all sides 
of the House there’s a bit of a need for a hand on heart. We all did 
too much cosying up to Rupert Murdoch … The problem of closeness 
between politicians and media proprietors had been going on for years 
and it’s this government that’s going to sort it out.”

Nothing has been done. There has been more talk of putting a 

check on lobbyists in general, and a voluntary register has been set 
up, but no political initiative or regulations to stop politicians falling 
captive to powerful media interests.

Rupert Murdoch himself said in evidence to Leveson: “I have 
made it a principle all my life never to ask for anything from any prime 
minister”. Most likely, he never had to ask; Thatcher, Blair, Brown 
and Cameron gave what he wanted so willingly. These words were 
all worthless. As for Theresa May, on the day she took power she said 
in Downing Street: “The government I lead will be driven not by the 
interests of the privileged few but by yours [the people]. When we 

take the big calls we’ll think not of the powerful 
but you. When we pass new laws we’ll listen not 
to the mighty but to you.”

In September on a 36-hour visit to New York, 
she found time for a private meeting with Rupert 
Murdoch. She already appointed Sky News deputy 

political editor Joey Jones as an adviser.
And as for Culture Secretary Karen Bradley, last August she 

appointed a special adviser on media: Craig Woodhouse, chief political 
correspondent of the Sun.

Those meetings that Murdoch and his men had with Theresa May 
or Philip Hammond in 2015-16 were more than with any other organi-
sation, according to government statistics.

While there were ten meetings involving Rupert Murdoch or 

The Sky TV newsroom: Murdoch would call all the shots if allowed to buy up the network

S
K

Y
 N

E
W

S

†† continued over page

Theresa May and 
Karen Bradley have 
Murdoch journalists 
as advisors



senior executives of News Corp and the PM or Chancellor, there were 
just six with BBC senior management and only three each with the 
Confederation of Business Industry (CBI) and major companies such 
as JP Morgan, Siemens, BlackRock and HSBC.

The lists do not include 
many meetings between 
ministers or officials and 
staff working for Murdoch 

papers. A government spokesperson said: “Ministers meet with a range 
of stakeholders. We publish the details of these meetings in our trans-
parency returns.”

There were no meetings between senior ministers and media reform 
campaigners or groups opposed to the expansion of Big Media power. 
Justin Schlosberg, chair of the Media Reform Coalition said: “Decades 
of rampant criminality 
and corruption within 
the Murdoch newsrooms 
does not appear to be of concern to the present government, as senior 
ministers continue to sit down with News Corp bosses at a rate that 
dwarfs other companies and organisations. It’s as if it’s part of their 
job description.”

MEETINGS BETWEEN NEWSCORP/FOX AND UK 
MINISTERS, APRIL 2015 – SEPTEMBER 2016
MAY 2015: George Osborne 
and Robert Thomson, News 
Corp chief executive
JUNE 2015: George Osborne 
and Rupert Murdoch
JULY 2015: David Cameron 
and Robert Thomson
SEPTEMBER 2015: George 
Osborne and Rupert Murdoch
SEPTEMBER 2015: George 
Osborne, Rupert Murdoch and 
Robert Thomson – dinner
SEPTEMBER 2015: John 
Whittingdale (culture 
secretary) and David 
Dinsmore (News UK chief 
operating officer) – breakfast
OCTOBER 2015: George 
Osborne and David Dinsmore
OCTOBER 2015: David 
Cameron, David Dinsmore, Sun 
editor Tony Gallagher
DECEMBER 2015: George 
Osborne and Robert Thomson
DECEMBER 2015: George 
Osborne and Rupert Murdoch 
– Christmas drinks

DECEMBER 2015: David 
Cameron and Rupert Murdoch

JANUARY 2016: John 
Whittingdale and 21st Century 
Fox

JANUARY 2016: George 
Osborne and Robert Thomson

MAY 2016: George Osborne 
and Rupert Murdoch

MAY 2016: Theresa May (home 
secretary) and NewsCorp

SEPTEMBER 2016: Philip 
Hammond and Robert 
Thomson

SEPTEMBER 2016: Theresa 
May (prime minister) and 
Robert Thomson

SEPTEMBER 2016: Karen 
Bradley (culture secretary) 
and Robert Thomson

SEPTEMBER 2016: Theresa 
May, Robert Thomson, Rupert 
Murdoch and the Wall Street 
Journal editorial board.

†† from previous page

‘Hi Karen’ … ‘Hi Ben’
AMONG THE more revolting 
revelations at the Leveson 
Inquiry was the exchange of 
messages between the minister 
responsible for checking 
the buyout of Sky in 2011, 
culture secretary Jeremy Hunt, 
and News Corporation’s 
European head of public affairs 
Frederic Michel.

In the year after the Sky 
buyout was announced, Fred 
Michel had 191 telephone 
calls and 158 emails with Mr 
Hunt’s office.

After one Commons 
performance by the Jeremy 
Hunt, Michel texted him: You 
were very impressive yesterday, 
and yes, let’s meet up when it’s all 
done. Warmest regards, Fred. 

Another time he messaged: 
You were great at the Commons 
today. Hope all well, warm 
regards, Fred. Jeremy Hunt 
responded: Merci. Large 
drink tonight.

Fred Michel tried to fix a 
meeting between the minister 
and James Murdoch, then 
chairman of News International, 
but Jeremy Hunt was given legal 
advice counselling against it. 

Instead, they spoke by 
mobile phone, prompting a text 

from Fred Michel that read: 
Thanks for the call with James 
today, greatly appreciated. Jeremy 
Hunt replied: Pleasure. 

After Jeremy Hunt took over 
the brief in December 2010, 
Fred Michel texted him to say: 
Hi, James has asked me to  be the 
point of contact with you … Speak 
soon, Fred. 

Jeremy Hunt replied: Thanks 
Fred. All contact with me now 
needs to be through official 
channels until decision made.

He later texted 
apologetically: Hope you 
understand why we have to have 
the long process. Let’s meet. 

Fred Michel communicated 
even more frequently with 
Jeremy Hunt’s special advisor 
Adam Smith, who had to 
resign when the messages were 
published. Jeremy Hunt was 
promoted.

Fred Michel went off to 
form his own lobbying firm. His 
successor, now entitled Director, 
Government Relations, Europe, 
Middle East and Africa, at 21st 
Century Fox, is Benjamin King. 

Karen Bradley is bracing 
herself for a stream of smarmy 
messages from him; but how will 
she respond?

THE UNDEAD 
RISE AGAIN
LIKE GHOULS in a Hammer horror film, the discredited 
heads of the Murdochs’ UK operations have risen from the 
phone-hacking grave.

In 2011 the chief executive of the 
Murdoch’s UK newspaper company 
News International was Rebekah 
Brooks (right).

After the hacking scandal broke 
she resigned and in 2014 was tried 
at the Old Bailey for conspiracy to 
intercept voicemails and pervert 
the course of justice but was 
sensationally acquitted while her 
close colleague and fellow former 
editor Andy Coulson went to jail.

The chairman of News 
International was James Murdoch 
(left), younger son of Rupert. The 
chairman of BSkyB, as Sky was then 
known, was also James Murdoch.

After the hacking scandal broke 
he resigned and was flown back to 
New York while all those around 
him were arrested, amid fears of 
imminent corruption charges against 
the company.

In its report on the attempted 
buyout of Sky the regulator Ofcom said he “repeatedly fell 
short of the conduct to be expected of as a chief executive 
and chairman” and that his lack of action on phone hacking 
was “difficult to comprehend and ill-judged”.

News International has been rebranded News UK, in a bid 
to shake off the hacking shame. In 2017 its chief executive is 
Rebekah Brooks.

As a subsidiary of News Corporation it has no chairman, 
but that of News Corp is Rupert Murdoch.

The chairman of Sky is James Murdoch. He also happens 
to be chief executive of 21st Century Fox, the likewise 
rebranded film and TV arm of News Corp that is bidding 
to buy up Sky. The chairman of Fox is Rupert Murdoch, by 
the way.


